Undervisning på Sigtuna Folkhögskola

December 22, 2008 | Posted by Joel Dittrich | Comments Off on Undervisning på Sigtuna Folkhögskola
Posted in workshop

Så här en månad innan jag och Martin Söderblom blir examinerade lärare i Konst, Design och Visuell Kultur, fick vi förfrågan om att hålla i två dagars undervisning i visuals på Sigtuna Folkhögskola. Det var givet att tacka ja då det är vår ambition att få in denna rika uttrycksform och breda studieämne i fler skolor, inte minst med tanke på potensialen för sociokulturellt lärande genom större samarbeten med t. ex. dans-, teater- och musikutbildningar.

Första dagen började vi med att föreläsa om visuals; historia, kontexter där det förekommer, kort om några teoretiska bitar hämtade från VJam Theory [Realtime Books 2008], om hård- och mjukvara, fundamentala grunder såsom loopen som idé och “in the now” eller (non)time och 3.5 D som är mina egna uttryck/idéer. [Dessa redogör jag för i min C-uppsats “Live Visuals och VJ-ing”, ej publicerad i skrivande stund.] Bl. a. visade vi Lightsurgeons/D-Fuse från DVDn som kommer med boken “VJ: audio-visual art + VJ culture” [Laurence King 2006] och min egen film “(Non)Time Will Tell / In 3.5 D” (2008) som är den konstnärligt gestaltande delen av mitt examensarbete.

Studenterna fick också en snabbintroduktion till Modul8, främst för att ha idéer för vad de senare skulle kunna göra med looparna de producerade under handledning resten av första dagen. De jobbade både enskilt och två och två. De filmade, redigerade och exporterade i rätt format och codec. Ett par jobbade med klassisk animation som lutade åt manga. En annan använde klipp filmade i sommras vid ett nedlagt tivoli i Berlin. Ett annat par experimenterade med att filma lysdioder och displayer.

Vi gav dem temat puls, vilket också är en del av begreppet Formless (G. Bataille), vilket jag och Martin själva jobbar med nu sista terminen på Konstfack.

Under första dagen hade också jag och Martin tid att möblera om föreläsningssalen, rigga tre projektiorer, transparanta dukar och en TV, fyra datorer, videomixer, högtalare, installera Modul8 2.5, osv.

Dag två började med en djupare genomgång av Modul8. Var på vi drog igång ett VJam med live visual performance, som sedan pågick hela dagen, till några olika DJ-mixar med deep och progressive housemusik. Studenterna turades om att VJa live och många fortsatte jobba två och två då. Andra installerade demoversionen av Modul8 och satt med sin egen laptop och undersökte möjligheterna mjukvaran eller fördjupade sig i vår litteratur medan de köade till datorerna som var kopplade till mixern.

Vi valde att inte gå in på FreeFrame-filter och inte heller så mycket moduler utan höll oss till de mer fundamentala sakerna som A till B-mixning, LumaKey-ing (skapa transparanta lager), pixeleffekter, global BPM-kontroll (för att styra rörelser i takt till musiken), 3D-effekter animerade i realtid, för att undersöka det virtuella rummet i kompositionen/projektionen. Några studenter var intresserade av att kunna jobba på PC, varför vi också gav enskilda introduktioner till Resolume 2.4.

Vi blev väldigt glada över att Sigtuna Folkhögskola blev så pass intresserade, att de planerar att köpa in ett antal licenser för Modul8, i akademisk/utbildningsversion. Denna säljs vid köp av fem, tio eller tjugo licenser med 66% rabatt, vilket ger ett pris på ca 1000 kr st (ord. pris ca 3000 kr st).

Slutligen presenterade vi ett antal länkar för de som vill fördjupa sig och söka sig vidare t. ex. mötespunkten vjunion.se som jag är en av grundarna till och vjtheory.net som samlar den lilla mängd kvalificerad teoretisk text som finns om samtida visuals/VJ-ing. Vi tipsade om videokonst/musik klubben fLiM och festivalerna New Media Meeting och Norbergfestivalen där jag kommer agera curator för ett treårigt visuals-projekt med både svenska och internationella performances. Mer om det i kommade inlägg!

Här citerar jag några ord från den skriftliga utvärdering studenterna fick göra:

“Jag tycker den här workshopen varit både intressant, lärorik och bara så kul. /—/”

“It was awesome.”

“BRA! :)”

“Bra med mycket praktik och ‘hands on-tänkande’. Ni ger positiv och bra energi. /—/”

“Det var kul. Något ovanligt som man aldrig har provat förut, men tekniken skrämde mig lite. Känns som att man måste kunna en del om datorer för att det ska kännas bra.”

“I stort sett mycket roligt. Det enda mindre bra skulle väl vara att vi inte hade mer tid. /—/”

“Det var kul som f*n! Grymt kreativt och det var ganska lätt. Det fanns hur mycket olika grejer att göra som helst! Det var helt nytt för mig och därför blev jag så fascinerad. Kommer eventuellt fortsätta med det här om jag kan. /…/ TACK!”

“..Kul och jättespännande med att lägga på en massa olika effekter på bilderna som man hade lagt in i programmet och det blev roligare med musik :). Skulle gärna behövts fler dagar och hålla på med det, skulle säkert lärt oss att använda mer effekter. Men jättekul som sagt :).”

“/—/ Tack så mycket för att ni skapade bra stämning! Det var liksom riktig studio!!”

Comments are closed.

Advertisning